fbpx

Obrazovne politike u BiH hitno se moraju poboljšati. Pokazuju to rezultati PISA istraživanja koji su danas objavljeni u Sarajevu, a objavljeni su rezultati testiranja matematičke, čitalačke i pismenosti iz prirodnih nauka učenika u Bosni i Hercegovini.

Testiranje nekoliko hiljada 15-godišnjaka iz cijele zemlje je pokazalo da li i koliko imaju upotrebljivog znanja za svakodnevnicu. Učenici su ostvarili lošije rezultate u odnosu na većinu svojih vršnjaka iz regije i ostatka svijeta.

Od 79 zemalja svijeta, u kojima je provedeno testiranje, Bosna i Hercegovina je na 62. mjestu. Lošiji su samo Sjeverna Makedonija i Kosovo. Na prvom mjestu je Kina.

U pismenosti iz prirodnih nauka, Bosna i Hercegovina je najlošije rangirana u regiji.

Pa tako 58 posto učenika u matematici, 54 posto u čitanju i 57 posto u prirodnim naukama ne dostiže funkcionalnu pismenost. To znači da je svaki drugi učenik funkcionalno nepismen, posebno u matematičkoj pismenosti.

Prosječni rezultat učenika u Bosni i Hercegovini u matematici je 406 bodova, u čitanju 403, a u nauci 398, što je ispod prosjeka zemalja članica Organizacije za ekonomsku saradnju (OECD).

Ako je suditi po rezultatima, obrazovni sistem u Bosni i Hercegovini učenicima ne pruža znanja i vještine potrebne prije svega za rad, ali i druge životne potrebe. Rezultati pokazuju stanje obrazovnog sistema države – kakve su obrazovne politike i šta je potrebno učiniti za njihovo poboljšanje koje će doprinijeti ekonomskom razvoju društva.

Istaknuta je i odgovornost učenika, kao i svih drugih relevantnih aktera po ovom pitanju. Ipak, najmanje ‘krivi’ za ovakve rezultate su učenici. Prije bi se mogli reći da su mlade generacije danas zakovane u mreži zastarjelih i nefunkcionalnih obrazovnih sistema u BiH i školskih programa koji se baziraju na repetitivnim, a ne funkcionalnim znanjima.

Rezultati mjerenja indikatora nazvan akademska otpornost u Bosni i Hercegovini su navedeni kao pozitivni. Indikator pokazuje da su djeca koja su u, kako je rečeno, nepovoljnom položaju mogu ostvariti dobre rezultate u PISA testiranju.

Dosadašnje iskustvo drugih zemalja je pokazalo da PISA doprinosi promjenama u obrazovanju na bolje, te se iz Organizacije za ekonomsku saradnju nadaju da će to biti slučaj i u Bosni i Hercegovini.

Poručeno je da svrha PISA-e nije takmičenje, već praćenje trendova u školstvu i da je objavom rezultata testiranja “upaljeno svjetlo za djecu u Bosni i Hercegovini”.

PISA ili Programme for International Student Assessment testiranje je provedeno prošle godine pod pokroviteljstvom Organizacije za ekonomsku saradnju. U Bosni i Hercegovini je testiranje provela Agencija za predškolsko, osnovno i srednje obrazovanje. Provodi se svake treće godine. Prvi put u svijetu je provedeno 2000. godine.

Za testiranje je potrošena jedna marka po đaku.

Sljedeće PISA testiranje u Bosni i Hercegovini bi trebalo biti provedeno 2021. godine. Da li će se to desiti zavisi od toga da li će Predsjedništvo Bosne i Hercegovine potpisati ugovor kojim će se to omogućiti. Na potpisivanje ugovora se čeka već godinu dana.

Provođenje prvog ovakvog testiranja u Bosni i Hercegovini su omogućili pojedine strane države, među kojima su Sjedinjene Američke Države i Švicarska, Evropska unija i međunarodne organizacije UNICEF, OSCE, Save the Children i Fond otvoreno društvo.

Preuzeto sa: https://www.radiosarajevo.ba