fbpx

Kada zatvorite knjige historije, časopise koji govore o početku Prvog svjetskog rata, posjetite muzeje koji slikovito prikazuju Sarajevski atentat koji se dogodio 28. juna 1914. godine – preostaje samo da uskočite na zadnje sjedište replike automobila u kojem su se posljednji put provozali Franz Ferdinand i njegova supruga Sofija.Na sjedištima replike automobila marke Gräf & Stift-Double Phaeton vozio se veliki broj turista, bh. građana, poznatih ličnosti iz svih dijelova svijeta… Edi Kapetanoviću, vlasniku ove jedinstvene replike, ponuđene su velike svote novca za otkup, ali ga on ipak nikad nije prodao.

Zašto? Pa, kako naš sagovornik ističe, koliko god ponuda ubaci u računicu, rezultat je uvijek isti: “Ništa mi nije draže nego napraviti krug po gradu u ovom automobilu”.Kapetanović je repliku javnosti predstavio prije šest godina, na stotu godišnjicu Sarajevskog atentata. Od tada je turisti i građani nerijetko mogu vidjeti ispred zgrade Muzeja Sarajevo 1878-1918, ali i na godišnjim okupljanjima ljubitelja oldtimera u Sarajevu.Upravo smo ovdje sreli Kapetanovića, te je pristao pokazati nam kako izgleda pogled na grad sa zadnjeg sjedišta sa kojeg su Sarajevo prije stoljeće gledali austrougarski prestolonasljednik i njegova trudna supruga, prije nego je na njih izvršen atentat.

“Replika je velika atrakcija za turiste i građane, nerijetko žele da se provozaju po gradu sa mnom. Ja ovo zaista ne radim zbog novca, već zato što istinski uživam u vožnji. Zapravo, oduvijek se bavim restauracijom auta, iza mene je nekoliko desetina automobila koje sam popravio i sastavio. Ljubav prema četverotočkašima traje skoro 40 godina”, raspoloženo objašnjava, dok se namješta u sjedištu automobila. Pokazuje nam detalje na automobilu, objašnjava kako je obišao mnoge prodavnice, autootpade i garaže da bi pronašao sve što mu je potrebno da ostvari svoju želju i napravi repliku automobila koji je prvobitno predstavljen javnosti 1910. godine, četiri godine prije atentata.

“O samom atentatu ne govorim previše, mislim da bi se na tu temu moglo govoriti satima. Dosta je toga što se može komentarisati, oko čega bi se čovjek zamislio, zapitao… Naprimjer, znate li koja je najveća greška koja je napravljena prije dolaska Franza Ferdinanda? Objavljena je kompletna ruta kretanja po gradu čak mjesec dana prije. To se nipošto nije trebalo odraditi. Ali opet, kao što sam rekao, mnogo je detalja o kojima bi se dalo govoriti…”, zamišljeno kaže.Pokazuje nam prostor ispred muzeja i govori kako ima dozvolu da tu parkira, te kako ga raduje činjenica da ljudi žele fotografisati i razgledati njegovu repliku. Ipak, volio bi da nadležni ulože malo više u priču Sarajevskog atentata.”Bilo bi odlično kada bi turistima i građanima bila ponuđena opcija boljeg doživljaja cijele priče. Jer, evo, recimo da imamo već automobil u kojem su se Franz i Sofija vozili, ali bi bilo idealno imati i dublji uvid u cijelu priču. Kako je izgledao njihov posljednji dan, obrok… To bi se moglo dodatno razraditi”, govori.

Kapetanoviću se u automobilu uskoro pridružuje supruga, koja po već uigranom ritmu zauzima suvozačevo sjedište i veselo pozdravlja svog supruga. Kroz vožnju odmahuju pješacima, smiju se i prisjećaju sedamdesetih, kada su zajedno restaurirali kombi i zatim u njemu otišli na putovanje.”Krajem sedamdesetih smo kupili stari kombi, rastavili ga, promijenili sve što nije valjalo i onda zajedno otišli na more. Poželjeli smo otići u Libiju, pa smo krenuli preko Italije, Francuske, Španije… Prošli smo čak i Tunis! Nažalost, nisu nam dali da uđemo u Libiju jer nam je istekla viza. Tada smo se vozili više od dva mjeseca, a auto se nije pokvarilo”, govori.

Uz smijeh se prisjeća kako je oduvijek volio automobile, počeo voziti sa 12 godina i nedugo nakon toga pokušao sastaviti prvi automobil. Dodaje kako je već s 13 godina dosta vremena provodio družeći se sa automehaničarima.”Rastavio sam ga, pa pokušao da ga sastavim sam. Nisam uspio. Poslije sam tražio pomoć na različitim stranama, pa sam naposljetku i naučio kako šta trebam raditi. Tako to uvijek ide”, raspoloženo priča Kapetanović.Na točkovima replike u kojoj je ispisana historija vozi se i Kapetanovićev sin, Emir, koji se nekoliko puta pojavio u automobilu obučen u odijelo Franza Ferdinanda.

“Automobil je radio moj otac, pa je uloga pala na mene, tako da sam ja danas Franz Ferdinand. Upoznao sam mnogo ljudi koji su došli iz svih dijelova svijeta. U jednom razgovoru je obećao direktorici Muzeja da će uraditi taj automobil, obećanje je dug, tako da je ovaj automobil danas ovdje”, rekao je Emir Kapetanović 2014. godine kada je replika prvi put predstavljena javnosti. Historiju ne možemo mijenjati, možemo samo razgovarati o njoj i nagađati šta se moglo i trebalo uraditi drugačije. Ono što je sigurno jeste činjenica da će svi oni koji u budućnosti budu željeli učiti o tome kako je Sarajevo jednog podneva postalo centar svijeta, čiji je hitac pokrenuo katastrofu Prvog svjetskog rata i kakav je pogled iz automobila koji je ostao upisan u historiju – sve odgovore još dugo moći pronaći u starom dijelu Sarajeva. Nekoliko metara od obale, na uglu gdje stoji važan komad svjetske historije – tamo gdje čeka porodica Kapetanović.

Izvor: klix