fbpx

Želite svoj prostor, ali niste sigurni na koji način ga možete dobiti?  Objašnjavamo korak po korak! #mladimaprostora

  1. Treba nam prostor… šta sad?

Okupi ekipu

Šta je to što ljude u nekom gradu ili opštini navede na ideju da traže prostor za svoje aktivnosti? EKIPA!  Što je veći broj osoba i grupa koje su aktivne i rade na postavljeni ciljevima, to su veće šanse za uspjeh!

Mapiraj raspoložive javne prostore

Iako na prvi pogled možda ne deluje tako, nalaženje i mapiranje praznih i zapuštenih prostora kojise godinama ne koriste i nije toliko teško. Oni su svuda oko nas. Napuštene zgrade i fabrike, zatvoreni bioskopi, prazne kasarne i prostorije mesnihzajednica, samo su dio javnih prostora koji bi u dogovoru sa lokalnim vlastima mogli da se otvore i „ožive” za razne aktivnosti.

Saznaj vlasničku strukturu prostora i ko je nadležan

Sad ide onaj dosadniji dio: saznati u čijem je vlasništvu određeni prostor kako bi ste znali sa kim da pregovarate. Raspitivanje u komšiluku je prvi korak naravno.

Upoznaj pravni okvir koji reguliše oblast korištenja javnih prostora

U procesu dobijanja javnog prostora mogu vam biti od velike pomoći razna usvojena  dokumenta na nacionalnom ili lokalnom nivou koja regulišu oblast korišćenja javnih prostora (zakoni, uredbe, opštinski propisi – statut, strategije, akcioni plan, itd.)

 

  1. Mapirali smo prostor, šta sad?

Napravi plan za prostor

Nakon što grupa mapira javni prostor koji želi da koristi i osvaja, veoma je važno da definiše način na koji želi da započne borbu. Budite precizni i hadne glave u tom trenutku.

Sređivanje prostora i organizovanje aktivnosti

Bilo da ste se odlučili na ad hoc ili trajnije akcije čišćenja i sređivanja prostora, okupite ekipu, metle u ruke i krenite u akciju!

Sprovedi akcije “oživljavanja” javnih prostora

 

Zagovaranje za javni prostor

Nije dovoljno samo naći prostor i imati dobru ideju na koji način ga oživeti i dati mu novu svrhu. Za sve akcije ovog tipa potrebno je i naoružati se strpljenjem za pregovore sa lokalnom zajednicom ili državnim organima. U ovoj fazi veliki je plus imati podršku javnosti, koja će vašu akciju prepoznati kao korisnu.

Promocija

Promotivna kampanja je ključna za širenje vaše priče i inicijative. Što veći broj ljudi upoznate sa vašom idejom, to će podrška zajednice biti veća a vaša inicijativa snažnija i sve bliža ostvarenju cilja.

 

  1. Otključali smo prostor, šta sad?

Napravi plan za finansijsku održivost.

Planovi ti trebaju za:

  • sređivanje prostora,
  • održavanje prostora i sprovođenje programskih aktivnosti.

Da bi zapušteni prostor bio obnovljen u tehničkom smislu, neophodno je zainteresovati potencijalnog investitora (npr. gradske vlasti) i pridobiti potrebna finansijska sredstva. U većini slučajeva prilikom ustupanja javnih prostora, organizacije i udruženja su same u obavezi da plaćaju troškove održavanja prostora. Da biste namirili troškove kirije, struje i vode, i drugih troškova, morate imati dobar plan o finansijskoj održivosti. Veoma je bitno da ne zavisite od samo jednog izvora finansiranja već da uspostavite kombinovan izvor prihoda (od ulaznica, EU i drugih inostranih fondova, opštinskih konkursa, pojedinačnih donacija, donacija privatnih firmi itd.).

Uključivanje volontera i šire zajednice

Vrijeme, trud i kreativnost ljudi koji su okupljeni oko neke ideje, jedan su od najznačajnih resursa koje možete da imate. Uključivanje različitih ljudi u zajednici vam nudi kreativnija, potpunija i trajnija rešenja.

Izborite se za svoj prostor, ne zaboravite, zakon vam to nalaže!

 

Ako vas više zanima ova tema, možete naučiti iz priručnika „Javni prostori i kako ih otključati?“

https://www.gradjanske.org/wp-content/uploads/2014/11/064-Javni-prostori-i-kako-ih-otkljucati.pdf

——————————————————————————————————-